A mesterséges intelligencia minden korábbinál nagyobb szerephez jut napjainkban. Évekkel ezelőtt sem gondoltuk volna, hogy elérhető távolságba kerülnek azok a tények, amelyek ma már feladják a leckét többek között az online világgal összefüggésben tevékenykedőknek is. A filmek természetesen ebben is előbb járnak, mint a tudomány. Már évtizedekkel ezelőtt is születtek olyan alkotások, amelyek ezt a témát feszegették. A mesterséges intelligencia filmek azóta is kedveltek, leginkább az emberi lét határainak feszegetésével összefüggésben.
A.I. – Mesterséges értelem
Steven Spielberg klasszikusa 2001-ből egy olyan jövőt vázol fel, amelyben a számítógépek tudnak saját létükről. David, a robot igazi kisfiúként szeretne élni, családi környezetben ismerkedik az emberi lét szélsőségeivel és nehézségeivel. A történet sok más hasonló filmmel szemben könnyeket csal az ember szemébe.
A nő
Szintén az emberi lét és az érzelmek kerülnek középpontba a 2013-as A nő címet magán viselő alkotásnál. A főszereplő író tönkrement kapcsolatát gyászolja, amikor egy új intelligens operációs programmal találkozik, és beleszeret Samanthába. A baj csak az, hogy Samantha mesterséges intelligencia. A történet arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberi érzelmeket igénylő kapcsolatokban egyik felet sem helyettesítheti a mesterséges intelligencia.
Mesterséges intelligencia filmek: Transzcendens
2014-ben Johnny Depp főszereplésével került a mozikba a Transzcendens. A mesterséges intelligenciának köszönhetően Dr. Will Caster a téma szakértőjeként haldoklik. Felesége feltölti a férfi tudatát egy speciális gépbe annak érdekében, hogy ne kelljen elveszítenie párját. Az a férfi azonban már nem az, akit ismert. A határok elmosódnak, és nézőként rájöhetünk arra is, hogy Istent játszani a halállal kapcsolatban is veszélyes játék.
Ex Machina
A mesterséges intelligencia filmek kifejezetten érdekes alkotása az Ex Machina. Főhősünk egy luxusházba érkezik, ahol az a feladata, hogy a világ első mesterséges intelligenciájával lépjen kapcsolatba. A robotlány testében élő MI újabb és újabb kérdéseket vet fel a férfiban. Arra a kérdésre is keresi a választ a rendező, hogy a mesterséges intelligencia vajon képes-e megtéveszteni az értelmi és érzelmi intelligenciával rendelkező embert.